Vad är Coaching?
Coaching är en form av utveckling där en person som kallas coach stödjer en elev eller klient i att uppnå ett specifikt personligt eller professionellt mål genom att tillhandahålla utbildning och vägledning. Ibland kan coaching innebära en informell relation mellan två personer, av vilka den ena har mer erfarenhet och expertis än den andra och erbjuder råd och vägledning när den senare lär sig; men coaching skiljer sig från mentorskap genom att fokusera på specifika uppgifter eller mål, till skillnad från mer generella mål eller övergripande utveckling.
Den första användningen av termen “coach” i samband med en instruktör eller tränare uppstod omkring 1830 i Oxford University slang för en handledare som “bar” en student genom en examen. Ordet “coaching” identifierade alltså en process som används för att förflytta människor från var de är till där de vill vara. Den första användningen av termen i relation till idrott kom 1861. Historiskt har utvecklingen av coaching påverkats av många verksamhetsområden, inklusive vuxenutbildning, Human Potential Movement, grupper för utbildning för stora grupper (LGAT) som “est ”, ledarskapsstudier, personlig utveckling och psykologi.
Utbildade Coacher
Professionell coaching använder en rad kommunikationsfärdigheter (såsom riktade omformuleringar, lyssnande, ifrågasättande, förtydligande etc.) för att hjälpa klienter att ändra sina perspektiv och därigenom upptäcka olika tillvägagångssätt för att uppnå sina mål. Dessa färdigheter kan användas i nästan alla typer av coaching. I denna mening är coaching en form av “metaprofession” som kan gälla för att stödja klienter i alla mänskliga ansträngningar, allt från deras oro i hälsa, personliga, professionella, sport, sociala, familjemässiga, politiska, andliga dimensioner, etc. Det kan finnas viss överlappning mellan vissa typer av coachnings aktiviteter.
ADHD Coaching – något annat
Begreppet ADHD-coaching introducerades först 1994 av psykiatriker Edward M. Hallowell och John J. Ratey i deras bok Driven to Distraction. ADHD-coaching är en specialiserad typ av livscoaching som använder specifika tekniker utformade för att hjälpa individer med uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet. Målet med ADHD-coaching är att mildra effekterna av exekutiv funktionsbrist, vilket är en typisk funktionsnedsättning för personer med ADHD. Coacher arbetar med kunder för att hjälpa dem att bättre hantera tid, organisera, sätta upp mål och slutföra projekt. Förutom att hjälpa klienter att förstå vilken inverkan ADHD har haft på deras liv, kan coacher hjälpa klienter att utveckla “work-around”-strategier för att hantera specifika utmaningar och bestämma och använda individuella styrkor. Coacher hjälper också klienter att få ett bättre grepp om vad rimliga förväntningar är på dem som individer, eftersom personer med ADHD “hjärnledningar” ofta tycks behöva yttre speglar för korrekt självkännedom om sin potential trots sin funktionsnedsättning.
Till skillnad från psykologer eller psykoterapeuter ger ADHD-coacher ingen terapi eller behandling: deras fokus är endast på daglig funktion och beteendeaspekter av störningen. Det slutliga målet med ADHD-coaching är att hjälpa klienter att utveckla en “inre coach”, en uppsättning självreglering och reflekterande planeringsfärdigheter för att hantera dagliga livsutmaningar. En studie från 2010 från Wayne State University utvärderade effektiviteten av ADHD-coaching på 110 studenter med ADHD. Forskargruppen drog slutsatsen att coachningen “var mycket effektiv för att hjälpa eleverna att förbättra exekutiv funktion och relaterade färdigheter mätt med Learning and Study Strategies Inventory (LASSI).” Ändå behöver inte alla ADHD-personer en coach och alla kan inte dra nytta av att använda en coach.
Ledarskaps-Coaching
Affärscoaching är en typ av utveckling av mänskliga resurser för företagsledare. Det ger positivt stöd, feedback och råd på individuell eller gruppbasis för att förbättra personlig effektivitet i affärsmiljön, många gånger med fokus på beteendeförändringar genom psykometri eller 360-graders feedback. Affärscoaching kallas även executive coaching, corporate coaching eller ledarskapscoaching. Coacher hjälper sina kunder att avancera mot specifika professionella mål. Dessa inkluderar karriärövergång, interpersonell och professionell kommunikation, prestationshantering, organisatorisk effektivitet, hantering av karriär- och personliga förändringar, utveckling av verkställande närvaro, förbättrat strategiskt tänkande, effektivt hantera konflikter och bygga ett effektivt team inom en organisation. En industriell organisationspsykolog är ett exempel på en executive coach. Affärscoaching är inte begränsad till externa experter eller leverantörer. Många organisationer förväntar sig att deras högre ledare och mellanchefer coachar sina teammedlemmar för att nå högre prestationsnivåer, ökad arbetstillfredsställelse, personlig tillväxt och karriärutveckling. Forskningsstudier tyder på att executive coaching har en positiv inverkan på arbetsplatsens prestationer.